Dietetyk kliniczny Iwona Wierzbicka o przyczynach insulinooporności, hashimoto i innych chorobach autoimmunologicznych

autor Karol Wyszomirski
1515 views
Iwona Wierzbicka insulinoopornosc

W dzisiejszych czasach mamy dostęp do siłowni 24 godziny na dobę.

W prawie każdym sklepie znajdziemy jedzenie wyszczuplające oraz specjalistyczne suplementy diety.

Możemy nawet kupić specjalne buty wyszczuplające.

Jeszcze nigdy rynek i branża fitness nie notowała takich dochodów.

Dlaczego więc pomimo tych wszystkich udogodnień ilość osób z nadwagą i otyłością w Polsce drastycznie rośnie z roku na rok?

Badania pokazują, że w 2015 roku odsetek osób z nadwagą i otyłością wynosił 49,55%.

W 2018 roku odnotowano, że aż 64% mężczyzn ma nadmierną masę ciała, a w przypadku kobiet odsetek ten wynosi 49%.

W 2019 roku aż 68% mężczyzn i 53% kobiet ma nadwagę.

Problem jednak nie polega tylko i wyłącznie na nadwadze, ale tym jakie konsekwencje zdrowotne, a konkretnie jakie choroby niesie ona za sobą.

Insulinooporność i choroby autoagresywne, w tym Hashimoto to plaga dzisiejszych czasów, która skutecznie odbiera nam radość życia.

Według dietetyk klinicznej Iwony Wierzbickiej podłożem wszystkich chorób jest przewlekły stan zapalny.

Stan zapalny jako podłoże chorób

stan zapalny jako przyczyna chorob

Skąd się bierze stan zapalny?

Podczas szkolenia skuteczna dieta w insulinooporności i hashimoto prowadzonym przez dietetyk kliniczną Iwonę Wierzbicką, wyróżnia ona poniższe źródła: 

  • Myśli
  • Niedobrana odpowiednio aktywność fizyczna (za późno, za dużo, nieodpowiednia)
  • Jelita (dysbioza, rozszczelnione, SIBO)
  • Ko infekcje, pasożyty
  • Endotoksyny LPS-cytokiny
  • Środowisko i styl życia
  • Zepsute zęby, leczenie kanałowe
  • Nieprzespane noce
  • Niebieskie światło (smartphone, laptop, tv)
  • Niewystarczająca ilość światła słonecznego
  • Stres
  • Hałas
  • Żywność przetworzona (tłuszcze trans, dodatki do żywności, glifosat, nietolerowana, krzyżująca się z alergenami)
  • Alergie wziewne
  • Nietolerancje pokarmowe

Zgadzam się całkowicie z Iwoną Wierzbicką i dodam do tego, że, to co nazywamy objawami, czy nawet chorobami – stanowi zewnętrzną manifestację zjawisk zachodzących na głębszym, trudniejszym do obserwacji poziomie organizmu, ukrytych źródeł problemów zdrowotnych.

Czynniki nasilające reakcję stresową organizmu

insulinoopornosc dietetyk iwona wierzbicka

Istnieje 5 takich czynników, które nasilają reakcję stresową organizmu i tym samym powodują przewlekłe stany zapalne w ciele.

  • Przewlekły stres fizyczny, emocjonalny i psychiczny.
  • Czynniki pokarmowe.
  • Problemy związane z przewodem pokarmowym.
  • Przeciążenie toksynami.
  • Utajone infekcje.

Gdy zajmiemy się pierwotnymi przyczynami chorób (m.i. cukrzyca, insulinooporność, niedoczynność tarczycy, hashimoto itd…) i usuniemy przeszkody uniemożliwiające działanie wewnętrznych mechanizmów samoleczenia organizmu, dostarczając ważnych i potrzebnych elementów, proces re kalibracji nastąpi samoistnie.

Nauka jest po naszej stronie: dowiedziono, że nawet proste zmiany w stylu życia i sposobie odżywiania mogą zapobiec lub zlikwidować wiele objawów i część autentycznych chorób, w tym 93% przypadków cukrzycy typu 2,81% zawałów serca, 50% udarów mózgu i 36% złośliwych nowotworów.


Te same zmiany dodadzą Ci energii, rozjaśnia umysł, przywrócą równowagę hormonalną, pomogą schudnąć i dadzą Ci jeszcze o wiele więcej.

Iwona Wierzbicka zwraca uwagę na bardzo istotną rzecz.

Człowiek to całość, a nie tylko dieta i ćwiczenia.

Iwona Wierzbicka

Pochodzimy z natury i jesteśmy z nią zsynchronizowani.

Jesteśmy zsynchronizowani ze słońcem, z księżycem, z rytmem dobowym, z całą otaczającą nas naturą.

Jednak problem, polega na tym, że wiele osób o tym zapomniało, albo nie zdaje sobie z tego nadal sprawy.

Wielu z nas wydaje się, że jesteśmy mądrzejsi od natury.

Chcemy ją oszukać, nie zdając sobie sprawy, że wcześniej czy później przyjdzie nam zapłacić dług, do jakiego doprowadzamy w stosunku do naszych organizmów.

Wpływ niebieskiego światła na zdrowie

Siedzenie do wieczora przed ekranem laptopa, telewizora czy smartphona, to pierwszy grzech.

Może jeszcze do końca nie wiesz, jakie ma to konsekwencje zdrowotne.

Niebieskie światło, które emitują te urządzenia opóźnia produkcję melatoniny przez twoje ciało.

Czym jest melatonina?

Melatonina to neurohormon produkowany przez szyszynkę. Odgrywa ona rolę w wewnętrznej synchronizacji cyklu dobowego i zegara biologicznego człowieka. Melatonina ułatwia zasypianie, zmniejsza liczbę przebudzeń w nocy, poprawia jakość snu. Zwiększa stężenie kwasu amino-masłowego i serotoniny w śródmózgowiu i podwzgórzu.

Jeśli gasisz światła, telewizory i odkładasz komórki o 23, twój organizm nie zacznie wydzielać melatoniny aż do 2 nad ranem.

Co to oznacza?

Słabą jakość snu – skróconą fazę głęboką snu, co oznacza niski poziom testosteronu i niskie libido.

Co oznacza niski poziom testosteronu i niskie libido?

Brak energii do działania, brak motywacji, chwiejność w podejmowaniu decyzji, słaba decyzyjność, brak pewności siebie.

A co to oznacza?

Niską jakość życia oraz zaniżona wartość siebie.

A co to oznacza?

Negatywne myśli, emocje.

A co to oznacza?

Słabą odporność, a tym samym zwiększone ryzyko zachorowania na każdą chorobę.

Naukowcy są zgodni, myśli i emocje są w stanie wywołać choroby.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w tym artykule „wpływ myśli i emocji na zdrowie”.

Jak już zauważyłeś, wystarczy, że nie zadbasz już o jeden element swojego życia, a może on doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Wyobraź sobie teraz sytuację, że popełniasz 5 takich błędów.

Jak duże konsekwencje zdrowotne może to mieć dla Ciebie w długiej perspektywie czasu?

Wiem, że jeszcze może Cię to nie ruszać, bo mogłeś tego jeszcze nie doświadczyć.

Nie chcę Cię straszyć, ale jeśli nie zadbasz TERAZ o swój organizm, upomni się on o to w przyszłości.

Dlatego gorąco namawiam Cię do edukacji oraz poszerzania świadomości, dotyczącej tego, jaki wpływ ma na nas jedzenie oraz styl życia, ponieważ jeśli jeszcze tego nie wiesz, możesz nieświadomie niszczyć sobie zdrowie. A to byłoby głupotą, prawda?

Z doświadczenia wiem, to po pacjentach, którzy pojawiają się w moim gabinecie.

Myślą, że robią właściwie, a w praktyce okazuje się, że robią sobie krzywdę.

Ale zostawmy to i wróćmy do tematu…

Podczas wykładu Iwona Wierzbicka, stawia tezę, że aby pozbyć się większości chorób, wystarczy pozbyć się stanów zapalnych w ciele.

Kolejny raz zgodzę się z nią, ponieważ takie podejście pomaga pozbyć się przyczyny problemu, a nie jego skutków.

Pozbądź się przyczyny, a zniknie skutek.

Miguel de Cervantes.

Jak pozbyć się stanów zapalnych

jak pozbyc sie stanow zapalnych iwona wierzbicka dietetyk kliniczny

Iwona Wierzbicka w pierwszej kolejności, sugeruje, aby zacząć od naprawy jelit, wątroby oraz mitochondriów.


Zanim jednak przejdziemy do rozwiązania, chciałbym powiedzieć Ci, do jakich schorzeń doprowadzają zaniedbania tych narządów.

Dysfunkcje jelit:

  • Stany zapalne
  • Otyłość
  • Insulinooporność
  • Cukrzyca typu 2
  • Trądzik
  • Nastroje depresyjne
  • Słaba odporność
  • Choroby autoimmunologiczne
  • Niedoczynność tarczycy
  • ”Zmęczenie nadnerczy”
  • ”Mgła mózgowa”
  • Syndrom chronicznego zmęczenia
  • Mitochondriopatie

Dysfunkcje wątroby:

  • Problemy z koncentracją
  • Mgła mózgowa
  • Zanik mowy (np. u dzieci)
  • Zaburzenia rozwojowe
  • Niepokój
  • Zaburzony rytm dobowy
  • Senność
  • Osłabione reakcje na bodźce
  • Zaburzenia osobowości
  • ”Kasztanowy ludzik”
  • Brak zainteresowania rodziną i przyjaciółmi
  • drażliwość
  • Zmienność nastroju od euforii po depresję
  • Problem z wykonywaniem tej samej czynności
  • Problem z rozpoznawaniem podobnych do siebie przedmiotów
  • Spowolnienie ruchów i odpowiedzi

Mitochondria, pozwolę sobie wyjaśnić szerzej to pojęcie.

Mitochondria to maleńkie organelle (czyli mikro organy) występujące w niemal wszystkich komórkach ludzkiego organizmu. Jedną z ich najważniejszych funkcji jest produkcją energii zachodząca poprzez łączenie substancji odżywczych czerpanych ze zjadanych cukrów i tłuszczów z tlenem pochodzącym ze wdychanego powietrza. 

Naukowcy szacują, że mitochondria tworzą około 10 procent wagi ciała i że w ciele osoby dorosłej jest ich aż 10 milionów miliardów!

Większość komórek, w tym komórki wątroby, zawierają od 80 do 2000 mitochondriów. Im wyższa aktywność metaboliczna komórek – dotyczy to na przykład tych tworzących serce, mózg, wątroba, nerki i mięśnie – tym więcej w nich mitochondriów. Dlatego posiadanie zdrowych, poprawnie funkcjonujących mitochondriów ma ogromny wpływ na ogólny stan zdrowia.

Istnieje nawet powiedzenie…

Jesteś tak zdrowy, jak zdrowe są twoje mitochondria.

Tak więc jest oczywiste, że optymalne funkcjonowanie jelit, wątroby i mitochondriów to klucz do zdrowia.

Dodatkowo, o czym wspominam na prowadzonych przeze mnie szkoleniach z biohackingu – zdrowe jelita, wątroba oraz mitochondria to zdrowy mózg.

A zdrowy mózg jest podstawą sprawnie działającego umysłu, który jest na wagę złota w dzisiejszych czasach.

Jak zatem naprawić jelita, wątrobę i mitochondria?

  • Usunąć czynniki mające wpływ zatrucie wątroby (bieżące oddziaływanie)
  • Wprowadzić suplementy poprawiające pracę wątroby, wspomagające detoksykacje, wspomagające usuwanie amoniaku, obniżające prozapalne toksyny.
  • Usunąć ogniska bakterii (np. zepsute zęby, przetrwałe paciorkowce, chlamydie i inne pasożyty)
  • przywrócić równowagę w jelitach (czasem niezbędne są antybiotyki, innym razem odpowiednie probiotyki czy prebiotyki, a czasami najważniejsza jest dieta)
  • zadbać o odpowiedni styl życia (przeczytaj artykuł o biohackingu)
  • wspomóc pracę mitochondriów (ruch na świeżym powietrzu, przerwy w jedzeniu, posty okresowe, odpowiednia ilość białka, żelaza, witaminy B, koenzymu Q10
  • przywrócić naturalne mechanizmy detoksykujące (pot, kupa, siku, sen, glutation, transport ATP, autofagia, wątrobą, kryptopiroluria, polimorfizmy genu MTHFR)

Bezpieczne suplementy wspierające pracę wątroby

Bezpieczne suplementy wspierajace prace watroby

Dodatkowo Iwona Wierzbicka podzieliła się listą bezpiecznych suplementów, które wspomagają pracę wątroby:

  • Sylimaryna
  • NAC (n-acetylo cysteina)
  • Tauryna
  • Biotyna
  • LOLA (asparaginian ornityny)
  • Laktuloza
  • L-arginina
  • L-cysteina
  • Glicyna
  • Bcaa (0,25g/kg masy ciała)
  • ALC (acetylo l-carnityna)

Jeśli zaś chodzi o dietę, która pomoże sprawa robi się bardziej skomplikowana, ponieważ nie ma znaczenia ile kalorii zjesz, jaką ilość białka, liczy się ile z tego twój organizm wchłonie i jaką ilość będzie mógł wykorzystać na cele budulcowe.

Zdupy pokarm, dupą wyleci…

Iwona Wierzbicka

Według Iwony Wierzbickiej – „zdupy pokarm, dupą wyleci”, co oznacza, że powinniśmy jeść to co możemy strawić, a jeśli nie możemy czegoś strawić powinniśmy suplementować enzymy. 

I to jest kolejna prawda. 


W dzisiejszych czasach ludzie mają tak osłabione układy pokarmowe, że nie są w stanie strawić i wchłonąć wartości odżywczych z naturalnego jedzenia, bez pomocy suplementów.

Dodatkowo badania pokazują, że żywność dostępna teraz na rynku ma 90% mniej witamin i minerałów niż 50 lat temu.

Dlatego, dopóki nie naprawisz narządów odpowiedzialnych, za to, jak funkcjonuje twoje ciało i nie dostarczysz mu prawdziwego, naturalnego jedzenia – nie zobaczysz ani nie odczujesz poprawy zdrowia.

Dlatego zacznij od zadbania o swoje jelita, wątrobę i mitochondria, a następnie dietę.

Oczywiście pod okiem wykwalifikowanego specjalisty!

Dziękuje, że jesteś!

Karol Wyszomirski

PS: Podobał Ci się artykuł? Masz pytania? Wątpliwości? Zostaw, proszę komentarz poniżej. Dzięki temu będę mógł przygotowywać treści takie, jakich potrzebujesz.





0 Skomentuj
1

Related Posts

Zostaw komentarz