Zanim sięgniesz po filiżankę pachnącej kawy z rana…

autor Karol Wyszomirski
3865 views

Większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki świeżo parzonej pachnącej kawy.

Ale czy picie kawy z rana jest zdrowe?

I czy kawa może spowodować wciśnięcie dużego czerwonego przycisku STOP ODCHUDZANIE?

O tym dowiesz się z poniższego artykułu.

Początkowo kawa była traktowana jako napój Szatana, jednak kiedy papież Klemens VII zdementował te niedorzeczne plotki, ludzie stracili wszelkie opory w sięganiu po małą czarną.

Tym sposobem dziś większość z nas nie wyobraża sobie życia bez pachnącej kawy.

Wstajemy rano i kierujemy się powoli do kuchni, żeby zrobić sobie nasz ulubiony, ciepły napój wraz z różnymi dodatkami.

Tłuste mleczko, słodka śmietanka, pachnący cynamon czy czekoladowa odżywka białkowa.

Możliwości jest naprawdę bardzo dużo, ponieważ każdy z nas lubi sobie dogadzać, czyż nie?

Jednak czy taki rytuał zaraz po przebudzeniu nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie oraz, czy nie powoduje odkładania się tkanki tłuszczowej?

Kawa z rana może zaszkodzić Ci na 2 sposoby.

1. Podniesienie poziomu kortyzolu

Twoje nadnercza powinny wydzielać kortyzol zgodnie z właściwym dla siebie rytmem dobowym.

Kortyzol największe stężenie osiąga rano, gdy zapewnia Ci naturalny przypływ energii. Ten poranny wyrzut zwany „kortyzolową odpowiedzą” pomaga Ci wstać i zacząć dzień. 

W miarę jego upływu stężenie kortyzolu powinno opadać. Póżniej, około północy ilość kortyzolu we krwi spada do minimum, organizm wchodzi w fazę spoczynku, detoksyfikacji i regeneracji.

Następnie znowu zaczyna rosnąć, aż około 7.00 – 8.00 rano osiąga zenit i cały cykl zaczyna się od nowa. 

Każdego dnia zasila Cie naturalny wlew energii, której zapas wyczerpuje się wieczorem i odnawia, gdy śpisz.

Jeśli pijesz kawę w pierwszej godzinie po przebudzeniu, kofeina w niej zawarta podnosi poziom kortyzolu jeszcze bardziej, co sprawia, że wątroba uwalnia cukier, a w odpowiedzi na podniesiony poziom cukru we krwi, trzustka produkuje insulinę.

2. Podniesienie poziomu insuliny

Wzrost insuliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za odkładanie tkanki tłuszczowej, sprawia, że wciskasz czerwony przycisk z napisem STOP ODCHUDZANIE.

Podobnie działają wszystkie dodatki do kawy o słodkim smaku.

Syrop karmelowy, słodkie mleczko, cukier czy sztuczne słodziki powodują wyrzut insuliny.

W efekcie czego Twoje ciało wchodzi w tryb odkładania, nie zaś spalania tłuszczu.

Kawa i hormon szczupłości

Jeśli chcesz schudnąć, musisz postarać się, aby trzustka produkowała jak najwięcej glukagonu (hormonu szczupłości). 

W ten sposób organizm będzie używał tłuszczu jako źródła energii.

Jest to możliwe pod jednym warunkiem: stężenie insuliny musi być niskie.

Kiedy najlepiej pić kawę?

Jeśli chcesz, aby kawa wpłynęła korzystnie na twój organizm przyspieszając metabolizm i dodając energii wystarczy, że przesuniesz swój poranny rytuał na 2 godziny po przebudzeniu.

Wypijesz tym samym kawę, w momencie, kiedy kortyzol będzie już na niższym poziomie, unikając nadmiernej jego stymulacji prowadzącej do odkładania tkanki tłuszczowej.

Jaka kawa najlepiej spala tłuszcz?

Okazuje się, że czarna kawa. 

Specjaliści polecają świeżo zmieloną, aromatyczną Arabice.

Czarna kawa, która nie zawiera żadnych dodatków nie stymuluje insuliny, więc jest całkowicie bezpieczna.

UWAGA: Istnieje możliwość, że u osób z zaawansowaną insulinoopornością kawa może stymulować insulinę. Wystarczy, zbadać poziom cukru przed i pół godziny po wypiciu kawy i wszystko jasne. (dowiedz się jak w zdrowy i naturalny sposób pozbyć się objawów insulinooporności).

Kawa z olejem kokosowym, kawa z masłem i kawa kuloodporna.

Energetyzujące, poprawiające koncentracje i prace mózgu kawy tłuszczowe, nadają się się świetnie jako alternatywa dla pierwszego posiłku.

Dodatkowo idealnie pasują do modelu magicznego postu okresowego, zwanego inaczej intermittent fasting.

Więcej o korzyściach postu przerywanego możesz przeczytać w tym artykule.

Dave Asprey, światowej sławy bloger, przedsiębiorca i twórca Bulletproof Coffe, czyli kawy kuloodpornej nie wyobraża sobie lepszego rozpoczęcia dnia niż post okresowy w połączeniu z kawą kuloodporną – szczególnie jeśli czeka go wytężona praca umysłowa.

Poniżej znajdziesz przepis na moją kawę kuloodporną.

Poznaj przepis na moją kawę.

Podsumowanie

Jeśli chcesz, aby kawa dała Ci zastrzyk energii i przyspieszyła odchudzanie, wypij ją najwcześniej 2 godziny po przebudzeniu.

Dziękuje, że jesteś!

Karol Wyszomirski


Bibliografia:

Karol Wyszomirski, Korzyści postu okresowego (IF) i wielkie oszustwo, którego Ty jesteś głównym bohaterem, 2018, https://www.karolwyszomirski.pl/blog/korzysci-postu-okresowego-i-wielkie-oszustwo-ktorego-ty-jestes-glownym-bohaterem/ (dostęp 14.03.2019)

Karol Wyszomirski, Jak w zdrowy i naturalny sposób pozbyć się objawów insulinooporności, 2019, https://www.karolwyszomirski.pl/blog/jak-w-zdrowy-i-naturalny-sposob-pozbyc-sie-objawow-insulinoopornosci/ (dostęp 14.03.2019)

Dr Aviva Romm, Ciało i mózg wzywają pomocy, W: Plan ratunkowy dla tarczycy i nadnerczy, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2017, s. 39-41.

Coffe Taste, Krótka historia kawy, https://coffeetaste.pl/krotka-historia-kawy/ (dostęp 14.03.2019)

3 komentarze
4

Related Posts

3 komentarze

Co to jest biohacking, czyli metoda na stanie się superczłowiekiem 18 lipca 2019 - 19:38

[…] UWAGA! Napoi kuloodpornych nigdy nie wypijaj od razu po przebudzeniu. Zrób to dopiero minimum po 2 godzinach. Dlaczego? Odpowiedz znajdziesz w tym artykule: zanim sięgniesz po filiżanke pachnącej kawy z rana. […]

Reply

Zostaw komentarz